Advertisements

Armand Assante prin Cluj

Între atâtea vedete care vin și pleacă neobservate din oraș, fără să lase vreo altă urmă a trecerii lor decât flash-urile fotografilor ori vreun bacșiș pe la hotel, mai apar și personalități care au câte ceva de spus. Să fie exclusiv meritul acelora, al moderatorilor întâlnirii sau poate al organizatorilor care știu să-i pună în valoare? Cam cu asta-mi băteam eu capul la debutul întâlnirii de ieri după-amiază de la TIFF Lounge cu Armand Assante, moderată de Mihnea Măruță.

Nu știu sigur ce dă valoare interviurilor realizate de Mihnea: faptul că le pregătește serios înainte, documentându-se asupra invitatului – iar dacă l-a mai întâlnit, află ce a făcut în ultima perioadă pentru a-i pune întrebări incitante și mai ales, relevante? Sau pur și simplu este un tip spontan și agreabil, care știe să facă pasul înapoi ca să-l pună pe celălalt în valoare? Cred că este vorba de o combinație între aceste două calități: pregătire temeinică a interviului și spontaneitate.

În timpul unei astfel de întâlniri moderatorul trebuie să-l facă pe invitat să se simtă în siguranță (să-i dea senzația că se află „pe mâini bune”) și în același timp să-l ghideze printre subiecte, pentru a nu divaga. Ieri după-amiază, de exemplu, s-a vorbit mult și cu sens: despre cum se vede Clujul după 10 ani, despre Cioran, cultura română, cum s-a schimbat filmul şi viaţa de actor. Americanul a remarcat dezvoltarea Clujului şi a festivalului său de film în cei șapte ani trecuți de la ultima sa vizită (TIFF 2010):

TIFF a crescut şi a ajuns un festival grozav, iar oraşul s-a dezvoltat. Creşte enorm şi va continua să crească, arhitectura sa respiră cultură. Nu știu detaliile, dar e clar că cineva investeşte aici serios. Clujul este unul dintre cele mai interesante şi poetice oraşe în care am fost.

În opinia lui Assante, românii seamănă foarte mult cu italienii. A fost impresionat de scrierile lui Emil Cioran:

Sunt impresionat de mintea acestui om. Ce face o minte să lucreze aşa? Este o minte poetică strălucită.

Dincolo de aceste „amabilități” de vizitator, care dau bine mai ales pentru puzderia de cinefili gură-cască prin oraș, aflați într-o stare de dolce far niente în perioada festivalului, discuția serioasă s-a purtat pe terenul filmului de cinema și televiziune:

Există niște margini blurate azi între (film de) televiziune și cinema, nu le mai poți delimita așa de ușor. Deși consider că filmul nu ar trebui confundat cu televiziunea, vreau să spun că avem nevoie de platforme de televiziune pentru că 90% din filmele pe care le veți vedea la festivaluri de film ca acesta nu vor fi niciodată distribuite. Acesta este un fapt.

Așa că nu poți disputa valoarea critică a televiziunii sau a TV prin cablu, care lucrează pentru a face filme. Sunt foarte multe companii care investesc acum în film. Dar ceea ce este trist, eatunci când ai filme minunate, cu un conținut de calitate, care nu sunt distribuite deloc. Dacă televiziunea le-ar putea salva, atunci Dumnezeu să îi binecuvânteze pe cei care fac acest lucru.

Despre filmele turnate în România, actorul a remarcat profesionalismul şi talentul companiilor româneşti:

Am lucrat cu profesionişti grozavi. Mi-a plăcut să fiu parte a acestui proces alături de ei.

Cât despre fantasy-ul horror The Wanderers în regia lui Dragoș Buliga, în care joacă rolul vânătorului de vampiri Louis, film proiectat în premieră mondială la Cinema Florin Piersic chiar după interviu, Assante a precizat că:

Nu e un film clasic cu vampiri, ci întoarce treaba asta pe dos. Ce îmi place la el e că pune întrebări pe care le pune orice fiinţă umană.

Nu am fost la premieră pentru că nu mai erau bilete, dar din câte am înțeles de la un cinefil bucureștean (cei din alte orașe fiind preferați de organizatori la această ediție a festivalului) afirmația sa a fost corectă, filmul fiind o parodie. O altă constatare a vizitatorului din București (legată de civilizația clujeană) a fost amabilitatea patronilor de localuri. Pentru că există și aspecte „murdare” al festivalurilor cu mii de oameni, pe care autoritățile și organizatorii ar fi trebuit să le ia în calcul; norocul nostru este că multe se rezolvă cu „complicitatea” patronilor și angajaților din localuri.

Așa cum sesizează și Ziar de cluj aici, toaletele publice din centrul orașului, în număr de 8, sunt prea puține și nu fac față afluxului de oameni care are loc la asemenea evenimente, așa că se face rând la toaletele din localuri ca la bilete. De asemenea, așa cum remarcă Actual de Cluj, aseară a avut loc un atac furibund al inițiatorului TIFF la adresa Primăriei, care an de an a fost unul din finanțatorii importanți ai festivalului. Potrivit sursei citate,

…cei 3.000 de spectatori prezenți la proiecție au fost deranjați de șuvoaiele de mașini care circulau pe latura de sud a pieței Unirii…

Pe principiul cine spune, ăla eTudor Giurgiu s-a cam făcut de cacao cu această ocazie, afirmând că:

Ei bine, toate astea nu au fost de ajuns pentru a convinge Primăria sau/și Poliția rutieră că e inoportun să dea drumul circulației în jurul pieții, sub pretextul unui val de nestăvilit de clujeni care se reîntorc în oraș după vacanță. Ce s-o mai dregem, ne-am făcut de rahat! Adică nu contează că facem un festival major care pune Clujul pe hartă…

Eu credeam că exprimarea asta cu pusul Clujului pe hartă îi aparține în exclusivitate primarului Emil Boc, abia acum îmi dau seama de la cine a luat-o 🙂 Clujul parcă era pe hartă de câteva mii de ani, cel puțin după cum vorbea ieri după-amiază Armand Assante (vechi de peste 2000 de ani, arhitectura sa respiră cultură, șamd). Spre seară gata, dispăruse deja de pe hartă? Din câte știu eu, Primăria este responsabilă de administrarea orașului, nu a festivalului de film.

Cred că era problema organizatorilor să se ocupe atât de (suplimentarea numărului de) toalete, cât și de o eventuală restricționare a circulației pentru două ore, pe care s-o rezolve pe care amiabilă cu Poliția rutieră. Dar acestea sunt probleme care se discută din timp, nu în ultimul moment, într-o zi de sărbătoare în care probabil nu s-au găsit persoane să gestioneze situația. Mi-a plăcut îndeosebi finalul postării lui Tudor Giurgiu la adresa Primăriei / Poliției:

Transmiteți-ne scuze și va fi OK.

Advertisements

Lasă un răspuns