Advertisements

Procesul lui K la Cluj

procO piesă nouă în repertoriul Teatrului Național din Cluj: aseară a avut loc premiera spectacolului Procesul după Franz Kafka, în traducerea lui Gellu Naum și regia Mihaelei Panainte – care semnează și dramaturgia alături de Daniel Ilea. Publicul s-a strâns devreme în fața și în holul Sălii mari în ciuda (sau datorită?) vremii ușor ploioase. Pe colț la Cinema Victoria, de asemenea multă lume, tineri și ONG-iși: se ieșea de la proiecția Pata-Cluj, un film care urmărește desfășurarea proiectului dedicat romilor, imersat în contextul relațiilor personale, sociale, și instituționale. 

Despre acest proiect derulat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj și partenerii săi încă din 2014 puteți citi în Monitorul de Cluj: un număr de 35 de familii de romi, cu locuinţe improvizate lângă rampa de gunoi de la Pata Rât, primesc apartamente sociale în Cluj-Napoca şi în localităţi limitrofe, pentru care vor plăti 100 de lei chirie lunară. Mai multe despre premiera de aseară pe teatru.info, unde apare mâine și o recenzie completă a spectacolului TN Cluj.

piesaDacă filmul (în regia lui Istvan Szakats) proiectat la cinematograful din centrul Clujului documentează incluziunea socială a comunităților din Pata Rât, inclusiv prin pilotarea locuirii sociale, spectacolul pus în scenă la Teatrul din imediata apropiere exploatează, tot cu mijloace artistice, mecanismul justiției publice – imaginat de Kafka. Nu știu în ce măsură spectatorii filmului Pata-Cluj au reușit să se identifice cu subiecții, dar publicul prezent aseară în sală s-a recunoscut fie în personajul K, atins de mecanismul justiției, fie în planul inconștient, oniric – imaginat de Mihaela Panainte.

clujulActivitățile social-culturale animă Clujul, iar spectacolul oferit este unul pe măsură: atât cel accesibil publicului, cât și cel din spatele scenei. Ideea regizorilor invitați este însă una inspirată.

Aflat într-o fază de expansiune (pe măsura sumelor investite, remarcate cu gelozie de Tudor Giurgiu), teatrul oferă clujenilor perspective variate: pe scenă vedem atât personaje pitorești, accesibile publicului larg, cât și interpretări ceva mai subtile, pentru pretențioși.

De remarcat stilul de joc al spectacolului de aseară, inspirat din metoda lui David Esrig, care pledează pentru un teatru existențial: teatrul mărturie în care se exprimă nişte voci profunde, sincere şi artistice.

Advertisements

Lasă un răspuns