Orb de mină – cronică de teatru

Pe parcurs, n-am înțeles de ce piesa regizată de Bogdan Sărătean, urmărită în Sala Euphorion a Teatrului Național din Cluj (în cadrul Festivalului de film Comedy Cluj) se numește „Orb de mină” – faptul are mai puțină importanță. Totuși, încercând să aflu cine este autorul ei am dat de numele Székely Csaba. Acțiunea se petrece într-un sat fără nume din secuime, după cum fără nume este şi oraşul din Eseul despre orbire al lui Saramago, cu care Székely Csaba pare a se întâlni pe terenul abordat: acela al unei comunități lovite de orbire, ce alunecă inevitabil pe ultima treaptă a degradării.

Orb (de mină) este acela care şi-a redus existenţa la o singură preocupare: supravieţuirea. Iar prin prisma luptei pentru supravieţuire, personajele lui Székely Csaba trăiesc ca orbii: votează ca nişte orbi, nu văd prăpădul lăsat în urmă de mafia pădurilor, așa cum nu văd nici suferinţa surorilor, nici decăderea fiicelor. Sunt orbiţi de ura interetnică sub povara căreia încetul cu încetul le moare tot satul (cândva comună). Suntem noi cu mult diferiți?

Orb de mină este cea de a doua parte din „Trilogia minelor”, din care mai fac parte piesele Flori de mină şi Apă de mină. Sunt foarte curios să le văd și pe acelea, pentru că dezvăluie probleme contemporane, într-o manieră cât se poate de antrenantă: aici, sub forma unei investigații polițiste.

orb-de-mina-2Un străin tulbură liniștea așezării. Este chemat să facă o anchetă, dar sosirea lui constituie un pretext să descoperim, sub aparenta plictiseală a satului unde toate se întâmplă la crâșmă, secrete ascunse. Iar între timp râdem cu gura până la urechi de protagoniștii orbi. Un text despre xenofobie, prejudecăți și alegeri.

Debutul dramaturgului mureşean Székely Csaba a avut loc în 2009, cu „Do You Like Banana, Comrades?”. Autorul a primit chiar la debut premiul BBC pentru cea mai bună piesă europeană. Piesă văzută împreună cu Emil Călinescu, a cărui cronică o puteți citi aici.

Lasă un răspuns