Advertisements

Un centru nou de interes

Urbea noastră e tot așa cum o știm, indiferent ce mâzgălim pe la porți: Koloszvar, Cluj-Napoca, Aelius ori Klausenmaus. Spre deosebire de cei care-l locuiesc, și-l dispută dar în cele din urmă îl numesc pur și simplu acasă, vizitatorii Clujului îl văd ca un oraș ce geme de cultură.

fotoUrbe sau oraș – masculin sau feminin? Cultură sau… artă? Ambiguitatea asta de cinci stele ne-a făcut să pierdem titlul de Capitală europeană a culturii, da’ nu-i niciun bai! Noi seara tot nu dormim, vorba cântecului: în această notă s-a inaugurat la Cluj joi seară, după orele 20, un nou centru dedicat artei și culturii contemporane.

Un alt centru menit să îmbogățească viața artistică din urbe, Centrul de interes se promovează drept „spațiul care-și propune să aducă arta contemporană în mijlocul comunității”.

Unde e centrul, cine-s artiștii implicați?

c1Centrul de interes s-a inaugurat într-o clădire industrială amplasată pe strada Fabricii de Chibrituri la nr. 9A. Accesul pietonal spre singura clădire industrială rămasă pe fosta platformă TEHNOFRIG se poate face prin pasajul subteran care leagă strada Horea și Gara de strada Fabrica de Chibrituri.

Noul Centru de interes artistic s-a format la inițiativa Federației Artiștilor și Galeriștilor din Fabrica de Pensule și a Asociației Artiștilor din Fabrica de Pensule, adică grupul disident care s-a desprins și a părăsit Fabrica de Pensule la sfârșitul anului trecut. Centrul de interes artistic găzduieşte de azi 5 galerii: este vorba de SPAȚIU INTACT, SABOT, Camera, BAZIS Contemporary și BARIL.

Ce se întâmplă acolo, începând de vineri?

Sunt multe expoziții, așa că am să mă rezum la câteva recomandări, dar a:

  • În prezent, două lumi ale imaginii coabitează și se confruntă. Una este lumea imaginii TV, o lume în curs de dispariție, care formează (sau deformează?) gândirea celor care aleg populismul ca formă de liniștire în fața tensiunilor lumii actuale. Cealaltă este lumea imaginii multimedia, a globalizării schimburilor – o imagine formatoare a elitelor urbane, care alimentează o gândire frenetică, uneori lipsită de sens profund.

intactÎn toiul acestei confruntări de lumi, galeria SPAȚIU INTACT găzduiește vernisajul expoziției „Voilà c’est tout / Iată, asta e tot”, semnată de artista Valérie Mréjen. Curatorul expoziției este Florin Ștefan, directorul galeriei.

Valérie Mréjen este o artistă vizuală ce trăiește și lucrează la Paris. În același timp fotograf și scriitor, a ales să-și multiplice mijloacele de expresie pentru a explora cu și mai multă putere posibilitățile limbajului. Lucrările sale video sunt inspirate de amintiri, mărunte întâmplări ale vieții cotidiene, detalii crude și ridicole ale existenței, platitudini sau neînțelegeri.

  • Într-o altă premieră absolută, BARIL prezintă expoziția regizorului român Cristi Puiu. Puteți urmări aici o surprinzătoare selecție de fotografii realizate de cunoscutul regizor după turnarea ultimului său film, propunerea României la Oscar. Cristi Puiu:

c4În luna ianuarie 2016, filmul Sieranevada se afla în post-producție. Tot atunci am pornit în căutarea unei imagini pentru afiș. Am traversat Bucureștiul de la est la vest, sperând să găsesc în inima cvartalelor de blocuri construite în anii ’80 o imagine susceptibilă a spune ceva despre mine și despre filmul la care încă lucram. Astfel, pornind de la cimitirul Mărcuța, trecând pe acasă și traversând centrul către Lacul Morii, am adunat peste 9.000 de fotografii.

Dintre acestea, doar una a devenit afișul filmului Sieranevada.

  • La BAZIS Contemporary (curator: Gabor Gulyas) puteți admira Encounters, prima expoziție individuală a renumitului artist american Bill Viola. Pionier al instalațiilor video, demersul său artistic e un amplu experiment de dizolvare a limitei dintre pictură și arta cinematografică, care durează de patru decenii. Encounters rămâne deschisă publicului până în 15 iulie.
  • La Galeria Nano, unde curator este Gabriel Marian, Ada Muntean aruncă sub titlul Self. Perceive/Deceive, o privire ironică asupra a ceea ce se conturează a fi autoportretul și selfie-ul în prezent.

adaImaginea de tip narcisic pe care social media o propagă și o promovează virtual este interpretată acid într-o expoziție-instalație. Intimitatea și discreția cu care omul își trăia viața înainte de lansarea rețelelor de socializare au dispărut aproape în totalitate, lăsând loc unor profiluri umane configurate digital într-un mod fragmentar și clișeic, cu intenția de a proiecta o viață de succes, mereu sub presiunea acceptării sociale.

Self. Perceive/Deceive  ironizează postarea de social media și sinele (self-ul) artificial pe care și-l configurează omul contemporan online. 

Obiectele, imaginile și inserțiile de text ce compun seria descriu o perspectivă acidă asupra ideii de sine virtual și de revelare a intimității unei persoane într-o comunitate. Proiectul dorește să sublinieze printr-o sinceritate pe alocuri dură, dualitatea perversă și interdependentă între noțiunile de percepție și amăgire (deception) dată de imagini plasate contextual. Astfel, autoportretul direct și indirect devine un pretext pentru chestionarea unei realități prezente și anume proiecția unei imagini a sinelui extrem de relativă și volatilă.  Citiți mai multe pe modernism.ro.

 

Advertisements
2 Responses to “Un centru nou de interes”
  1. marius leonte 13 iunie 2017
  2. Pingback: Oraș, caut direcție – pro / contra 12 septembrie 2017

Lasă un răspuns